onsdag 9. januar 2008

Skinn


Dette er et svart finullskinn. Tuppene er solblekte. Neste bilde viser litt mer av strukturen i pelsen.



Dette er et svart kortklipt skinn, men det ser i virkeligheten brunere ut.



Her kommer det tydeligere fram at det er brunfarge i de svarte skinnene.


Dette skinnet har hvite flekker. Jeg tror faktisk det regnes som et svart skinn, selv om det er såpass lyst, men det kan være brunt.


Her kommer forskjellen på brunt og svart skinn tydeligere fram. Har dessverre ingen hele brune skinn nå.

Dette er jo ikke noe jeg har laget, men bra å vise fram hva vi har. Jeg har prøvd meg litt på skinnsøm og det er gøy, men det har ikke så stor prioritet ettersom vi aldri har sprengkulde her vi bor. Hadde vært noe annet hvis jeg hadde visst at det som ble laget kunne brukes endel også. Synes det er synd å lage barnepelslue som bare brukes en dag eller to før den blir for liten.


Jeg viser bare fram svarte og brune finullsskinn i dette innlegget, så kommer det mer etter hvert. De svarte ser mørkebrune ut og de brune er lysere brune. Det er store forskjeller i fargenyanser. Noe helt brunt skinn har vi ikke nå, for de har vi solgt alle av, men nye lam slaktes i februar, så utpå sommeren finnes det nok igjen.. Prisen på skinnene ligger på 950 SEK og oppover til 1850 SEK idag. De er vaskbare. De kortklipte er i hovedsak klippet for babyskinn, men passer også til pelssøm. De lengre er gode i en stol eller liggende over sofakanten så man kan dra det ned over seg som et pledd.

2 kommentarer:

Rødhetta sa...

Det var fine skinn det! Det ser ut til å være store skinn? Er sauene på størrese med norsk dalsau og er det Gottlandsfår i sauene deres?? Hadde vert artig og kikke innom til dere og på skinna med fingrene også;)

Mångsysslare sa...

Skinnene er store, ja. De fleste er over en meter.